Because we are worth it: Merkityksellinen työ
Kiistelty aihe, joka nostaa päätään vuosittain kesälomien jälkeen lomaltapaluuahdistuksen hipoessa kansallisia ennätyksiä.
Toisille työn merkityksellisyys on yhdentekevää. Varsinainen elämä taukoaa 8-16 ja merkitys löytyy työn ulkopuolelta. Töissä käydään vain ja ainoastaan rahan vuoksi.
Toisille on tuskaa haaskata leijonanosaa valveillaoloajastani päämäärättömän työn eteen. Päämäärättömyys on toki tarpeen ja mukavaa, mutta itsekin vietän sen ajan mieluummin perheeni parissa. Haluan työssäni ponnistella tavoitteen eteen, jolla on merkitystä muillekin kuin minulle.
The Economist lehti haastatteli loistavassa artikkelissaan vuosi sitten London School of Economicsin antropologia, David Graeberia, joka määritteli nykyajan "paskaduunin":
A bullshit job is one that even the person doing it secretly believes need not, or should not, exist. That if the job, or even the whole industry, were to vanish, either it would make no difference to anyone, or the world might even be a slightly better place.
Kyseessä ei ole siis "siwan kassa" tai "vessansiivooja". Vaan ne tuhannet powerpointeihin hukkuvat toimistotyöläiset, joiden esitykset eivät koskaan näe päivänvaloa tai tuota mitään muutosta vallitsevaan ympäristöön. Surullista.
Lisäksi työmme on muuttunut ja muuttuu yhä enemmän tulevaisuudessa rutiininomaisesta mekaanisesta työstä luovaksi ajattelutyöksi. Miten ihmeessä sitä voi tehdä vailla motivaatiota? Talouselämässä (linkki alla) asiaa kommentoi Työelämän tutkimus- ja valmennusyhtiö Filosofian Akatemian toimitusjohtaja Karoliina Jarenko:
”Jo nykytyöelämässä ihmisen työn tuottama lisäarvo perustuu hyvin usein aivojen ja sydämen toimintaan. Keksimme uusia juttuja, ajattelemme yhdessä ja kurkotamme kohti toista ihmistä. Ei sellaista työtä voi johtaa ulkoisilla palkkioilla.”
Sanoista tekoihin: Miten merkityksellisyyden löytää?
Ehkä suurin oivallukseni on ollut, että merkityksellisyyden löytäminen on lopulta yksinkertaista. Kun omat arvot ja näkemykset yhteisen hyvän tekemisestä kohtaavat työnantajan kanssa, työ motivoi ja tuntuu merkitykselliseltä.
Ongelmana on, ettei mitä sinä haluat ja pidät merkityksellisenä yksinään riitä merkityksellisyyden kokemiseksi. Siihen tarvitaan konteksti ympärille.
Jos et ymmärrä minkä eteen yrityksesi tai työnantajasi ponnistelee, et pysty sitomaan omaa merkitystäsi kokonaiskuvaan.
Aika varma tapa tappaa motivaatio heti ensimmäisenä työpäivänä loman jälkeen, jos tämä ei toteudu. Haasta siis työnantajaasi. Ja jos olet yrittäjä, tuo kokonaiskuva selkeästi esille työntekijöillesi: Ota kantaa minne olette matkalla, miksi teette juuri tiettyjä asioita, ja minkälaisia asioita jätätte tekemättä ja mistä syystä. Avaa esimerkein. Selkeästi kommunikoiden.
Pääsetkö helpommalla ajattelematta?
Toisaalta olen myös huomannut, ettei kaikkia työtekijöitä (ja hämmästyksekseni myös) työnantajia yrityksen tai liiketoimintayksikön suunnanpuutos häiritse. Tai osa on päättänyt olla ajattelematta asiaa sen enempää. "Menisi nyt vaan näinkin. Parempi, kun ei pysähdy pohtimaan", kuuluu joskus sanottavan.
Salaa (oman stressitasoni piikatessa pilviin) olen urani varrella kadehtinut Hulda Huolettomia, jotka ottavat strategiapapereihin kirjoitetut visiot annettuina huolimatta todellisten tekojen puutteesta niiden saavuttamiseksi. Tehdään vaan täyttä höyryä, vaikka valitut teot johtavat päinvastaiseen suuntaan, tai ainakin rajusti pois kurssilta.
Ongelmat saattavat nousta pintaan vasta vuosien päästä, jolloin tiimin jäsenet ovat edenneet jo seuraaviin työtehtäviin tai yrityksiin. Syliin on voinut jäädä heikentynyt brändi ja nipullinen hämmentyneitä asiakkaita, usein entisiä sellaisia. (Toisinaan kaipaan suuriin organisaatioihin perheyrittäjien vastuunkantoa ja 25 vuoden kvartaaleita, jonka aikana vetovuorossa olevat yrittäjät niittävät myös mitä ovat itse tiimeineen kylväneet.)
Oma missioni
Lähtiessäni "korporaatioputkesta" itsenäiseksi asiantuntijayrittäjäksi, palo ja ehkä jopa idealistinen tahto asioiden muuttamiseksi parempaan, painoi vahvasti vaakakupissa.
Haluan auttaa yrityksiä tekemään hyvää ympärilleen: asiakkailleen, yhteistyökumppaneilleen, työntekijöilleen, ja lopulta yhteiskunnalle.
Kuunnellen, yhdessä innovoiden, motivoiden ja vastuullisesti toimien.
On täysin mahdotonta vaatia talousvaikeuksissa kärvistelevää koditonta ostamaan vastuullisesti tuotettua elintarviketta edullisimman vaihtoehdon sijaan. Sama logiikka pätee yritysmaailmassa. Kun yritys menestyy, sillä on mahdollisuus valita arvojensa mukaisesti.
Tämän mission vuoksi haluan auttaa yrityksiä löytämään asemointinsa eli omat vahvuutensa ja kilpailuetunsa jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla. Haluan auttaa yritysten johtoa kirkastamaan yrityksen tavoitteen kaikille ymmärrettäväksi paketiksi ja kriittisesti tutkimaan nykyistä toimintaa sen valossa.
Jotta he menestyvät. Jotta he voivat valita tehdä hyvää. Ja saada näin hyvän kiertämään.
Lue lisää
Talouselämä: "Rutiinihommat eivät enää innosta suomalaisia: Nyt halutaan parantaa maailmaa ja haetaan työtä, jolla on tarkoitus
The Economist: "Bullshit jobs and the yoke of managerial feudalism"
Lue lisää www.annalunden.fi
Seuraa Twitter: https://twitter.com/anna_lunden
Seuraa LinkedIn: www.linkedin.com/in/annalunden
Anna Lundén, asiakaslähtöisen liiketoiminnan strategia-ammattilainen, Monikansallisten pörssiyritysten kasvatti, perheyrittäjä ja itsenäinen ammatinharjoittaja.
Anna Lundén haastaa yrityksiä, brändejä, ja liiketoimintayksiköitä määrittämään kilpailuetunsa ja asemointinsa murroksen keskellä.
Hän on rohkeasti kyseenalaistava generalisti ja toiminut urallaan sekä B2B- että B2C-liiketoiminnan asiantuntija- ja johtotehtävissä, mm. EY:llä, Nutricialla, Nestléllä, Cloettalla ja L’Oréalilla.