Kun maailma painaa pausea

 
pause.jpg

Pohdimme koronauutisoinnin keskellä: kuinka iso muutos on edessämme? Onko osa vain tilapäistä? Mitkä asiat jää? Miltä uusi maailmankuva näyttää? Miten minun liiketoimintani sopeutuu?

Samaan aikaa huoli läheisistämme on kova. Terveydelliset seikat yhdessä taloudellisten epävarmuuksien ajassa saattavat muuttaa radikaalisti ympäröivää maailmaamme.

Viime kuukausina olen konsultoinut, puhunut tilaisuuksissa, ja kirjoittanut brändiohjautuvista yrityksistä. Olen korostanut oman brändin arvolupauksen selkeyttämistä ja sen kommunikoimista: miten erotut, mitä edustat, miten toimit. Kaikki lähtee siitä, että tiedät minne toimintaa ollaan pitkäjänteisesti ohjaamassa.


Mutta miten voit tietää tulevasta, kun jopa ensi viikon kalenteri on tuuliajolla?


Tulevaisuus on meille kaikille epäselvä. Miten luoda selkeää visiota ilman tietoa minkälaisessa taloudellisessa, sosiaalisessa maailmassa jatkamme toimintaa korona-aallon pyyhkäistyä ylitsemme? Mikä on pysyvää? Mitkä osa-alueet ovat vain ohimeneviä?

Kriisien keskellä erityisosaaminen korostuu, kun jokaisen MVP eli ”most viable product” punnitaan. Olen kysynyt koulutuksissa:


”Mitä maailmasta jäisi puuttumaan, jos sinun liiketoimintasi lakkautetaan?”.


Moni joutuu tämän kysymyksen kanssa kasvokkain lähiviikkoina. Vastauksen takana piilee vahvuutesi.

Tärkeintä on keskittyä omaan ydinosaamiseen, mutta epävarmuuksien aikana kannattaa pitää tuntosarvet ylhäällä. Radikaali muutos luo aina myös mahdollisuuksia. Uudet käyttäytymismallit luovat uusia mahdollisuuksia kysynnän kasvaessa odottamattomilla tavoilla. 


Kiitos, kun luit!

Jos yrityksesi tarvitsee riippumatonta apua sisäiseen brändityöhön arvolupauksen määrittelyyn tai sen toteuttamisen auditointiin, tervetuloa keskustelemaan BRAND LEADERSHIP -vastaanotolleni (palvelu myös puhelimitse).

Lisää tietoa löydät: https://www.annalunden.fi/palvelut

Anna Lundén, brändilähtöisen liiketoiminnan strategia-ammattilainen, monikansallisten pörssiyritysten kasvatti, perheyrittäjä, ja itsenäinen ammatinharjoittaja. Hän haastaa yrityksiä, brändejä, ja liiketoimintayksiköitä määrittämään kilpailuetunsa ja arvolupauksensa murroksen keskellä. 

Rohkeasti kyseenalaistava generalisti, Anna Lundén, on toiminut urallaan sekä B2B- että B2C-liiketoiminnan asiantuntija- ja johtotehtävissä, mm. EY:llä, Nutricialla, Nestléllä, Cloettalla ja L’Oréalilla.