Koronarajoitusten ristitulessa

 
arvojohtajuus.jpeg

Yksittäiset perheet ovat helposti hukassa koronarajoitusten ristitulessa, aivan kuten työpaikoilla työntekijät ja johtajatkin. Työpaikoilla käydään keskustelua, tuleeko esimiehen määrätä alaisensa takaisin konttorille, vai sallia suositusten mukainen etätyö? Lasten harrastustoimintaa rajoitetaan tai sallitaan eri seuroissa samoihin syihin ja säädöksiin vedoten. Toinen kunta asettaa lapset kouluissa etäopetukseen, kun kavereille sallitaan lähiopetus rajan toisella puolen.

Samassa ruokapöydässä kaikkien näiden eri tahojen päätöksiä punnitaan rinnakkain: Mitkä niistä on vastuullisia? Mitkä ylireagointia? Mikä on suositus? Mikä käsky? Ja lopulta: Miten me perheenä niihin reagoimme? Onko meillä edes mahdollisuutta vaikuttaa käytökseemme? Vastauksia on yhtä paljon kuin perheitä – ja työpaikkoja.

Selkeiden ohjeiden tilalle nousevat arvot

Kun tarkkoja sääntöjä ei ole, tai niistä löytyy porsaanreikiä sovellettavaksi, toimintaa määrittää kunkin perheen tai yksilön omat arvot. Se, mikä itsestä tuntuu oikealle. Haluammeko olla proaktiivisia, unohtaa porsaanreikien etsiminen, ja kuunnella mikä on säädösten ja suositusten henki? Vai tarkoittaako vastuullisuus meille yksilönvapauden kunnioitusta ja haluamme toimia kuten ennenkin, niin kauan kun mikään ohje ei sitä kiellä?

Arvot päätöksiemme symbolit

Sosiologi Anita Rubin on määrittänyt arvot symboleiksi, jotka määrittävät käyttäytymistämme, valintojamme ja arviointeja erilaisissa tilanteissa. Koronakriisi mitä suurimmissa määrin on tilanne, jossa meidän tulisi tarkkaan pohtia omaa arvopohjaamme. 

Vaikka olemme samassa työpaikassa, jaamme saman substanssiosaamisen ja kenties jopa intohimon alaa kohtaan, se ei tee meistä samanlaisia.

Eletyt kilometrimme, ympäristömme ja kokemuksemme ovat muokanneet arvojamme jo paljon ennen työpaikalle astumista. 

Jopa ikämme vaikuttaa arvoihimme. On tutkittu, että esimerkiksi vastuullisuus lisääntyy iän myötä. Myös tieteellisen tiedon lisääminen muuttaa arvopohjaamme: syksyllä koronasta tiedettiin enemmän kuin keväällä, ja sekin vaikuttaa valintoihimme. 

Arvojen tärkeysjärjestys muuttuu myös ajassa

Jos aiemmin yksilönvapaus ei noussut merkittävään rooliin työpaikkaa valittaessa, kriisin keskellä se saattaa korostua. Vastaavasti vastuullisuus saattoi aiemmin merkitä meille vain kapeammin katsoen proaktiivista ympäristövastuullisuutta, mutta entä jos sama taho toimiikin eri tavoin terveyteen liittyvien vastuullisuuskysymysten kanssa ja proaktiivisuutta ei olekaan?

Onko siis vastuullista kokoontua juhlimaan pikkujouluja 9 henkilön kesken, kun säännöissä sanotaan 10 henkilöä? Toiselle on, toiselle ei.

Miten siis johtaa tällaisessa ajassa? 

Mikäli haluat päästä eroon työpaikkasi diversiteetistä, pidä kiinni omista arvoistasi ja jakele oma arvopohjasi määräyksinä eteenpäin. Varmista kuitenkin, että nämä arvot ovat linjassa yrityksesi brändiarvojen kanssa.

Mikäli haluat pitää kiinni työntekijöistäsi, anna heille tilaa elää arvojensa mukaan kriisin keskellä. Et pysty muuttamaan toisten arvoja pakottamalla. Ota huomioon hiljaiset signaalit, älä kuuntele vain kovaäänisimpiä. He ovat ne, jotka ovat kanssasi samaa mieltä. Kaikki eivät ole.

Kriisin keskellä on turmiollisempaa tappaa motivaatio pakottamalla toisia heidän arvojensa vastaiseen toimintaan kuin antamalla siimaa, motivoimalla ymmärryksen kautta. 

Kriisi ei kestä ikuisuuksia, mutta arvoristiriitojen aiheuttamat haavat paranevat vasta paljon sen jälkeen kuin koronarokotteen laastarit on repäisty pois.


Kiitos, kun luit!

Lisää kirjoituksia löydät blogistani ja tilaamalla uutiskirjeen www.annalunden.fi

Kun yrityksesi tarvitsee riippumatonta apua yrityksen kilpailuedun ja arvolupauksen määrittelyyn tai niiden toteuttamisen auditointiin, tervetuloa keskustelemaan BRAND LEADERSHIP -vastaanotolleni (palvelu myös etänä).

Anna Lundén, brändilähtöisen liiketoiminnan strategia-ammattilainen, monikansallisten pörssiyritysten kasvatti, perheyrittäjä, ja itsenäinen ammatinharjoittaja. Anna haastaa yrityksiä ja liiketoimintayksiköitä määrittämään kilpailuetunsa ja arvolupauksensa murroksen keskellä. Rohkeasti kyseenalaistava generalisti on toiminut urallaan sekä B2B- että B2C-liiketoiminnan asiantuntija- ja johtotehtävissä, mm. EY:llä, Nutricialla, Nestléllä, Cloettalla ja L’Oréalilla.