Älä miellytä asiakastasi
”Työt loppuu kyllä nopeasti, jos kerrot asiakkaalle totuuksia, mitä he eivät halua kuulla.”
Sain tämän varoituksen entiseltä yhteistyökumppaniltani, kun siirryin asiakkaan kengistä konsultiksi.
Hämmennyin sanoista. Päällimmäisenä oli mielessä aiempi asiakassuhteemme:
Oliko hän kertonut minulle kaikki nämä vuodet vain asioita, joita OLETTI haluavani kuulla?
Jättikö hän busineksen kannalta merkittäviä asioita sanomatta vain MIELLYTTÄÄKSEEN minua ja ammatillista itsetuntoani?
Haluan uskoa, ettei näin ollut. Mene ja tiedä. Lopulta sillä ei ole enää merkitystä. Tänä päivänä voin kuitenkin vaikuttaa omiin asiakassuhteisiini:
Tavoitteenani ei ole miellyttää, vaan ottaa toiset huomioon
Haluan ruokkia keskustelevaa kulttuuria, vaikeistakin asioista, kuitenkin toiset huomioonottaen.
Työni brändicoachina on auttaa päätöksentekijöitä huomaamaan liiketoiminnan epäkohtia brändin näkökulmasta, ratkaisemaan ongelmia, ja ymmärtämään riskejä (mutta myös inspiroitumaan huomisen mahdollisuuksien edessä).
Ilman vaikeista asioista keskustelemista muutosta ei saa aikaiseksi.
Hyvän mielen asiakkaalle voi toki saada vain miellyttämällä, mutta entistä pääministeriä lainaten: ”Se lämmittää yhtä paljon kuin pissa housuissa pakkasella, vain hetken”.
Thank you for reading. If you find the topic of strategic brand management intriguing, you can share the article for your network, comment the conversation below or contact via pm or email.
Anna Lundén is an expert in customer-centric business with vast experience in both B2B and B2C environments, specializing in premium business management. Although her roots are in the family business, she was professionally brought up in multinational corporations, such as EY, Nestlé, Nutricia, Cloetta and L’Oréal.
Through her wide-ranging background Anna Lundén is able to support entrepreneurs and executives in their quest to define their business’s position in the marketplace, both today and in the future.
Read more: Anna Lundén www.annalunden.fi in English
Follow on Twitter: https://twitter.com/anna_lunden